Rozwijanie inteligencji emocjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym
Cel ogólny:
- Stymulowanie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym;
- Poszerzanie wiedzy rodziców i nauczycieli w zakresie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci;
Cele szczegółowe:
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji;
- Rozwijanie zdolności empatii, umiejętności przyjmowania perspektywy innych osób;
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami;
- Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów;
- Wspomaganie rozwoju pozytywnych zachowań społecznych;
- Kształtowanie poczucia własnej wartości i silnej osobowości;
- Rozwijanie słownictwa określającego różne stany emocjonalne i uczuciowe np.: zadowolenie, smutek, szczęście, złość, przykrość, odwaga, zdziwienie itp
- Umiejętność nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji z innymi;
- Kształtowanie prospołecznych postaw, eliminowanie aspołecznych zachowań;
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z problemami emocjonalnymi dzieci u rodziców oraz nauczycieli;
- Dostarczanie materiałów psychoedukacyjnych dla rodziców i nauczycieli z zakresu rozwoju emocjonalnego dzieci;
Formy pracy:
- Zajęcia grupowe dla dzieci
- Zajęcia indywidualne z dziećmi (według potrzeb)
- Szkolenia dla nauczycieli
- Przygotowanie materiałów psychoedukacyjnych
- Warsztaty i konferencje dla rodziców
- Rozmowy indywidualne z rodzicami
- Prezentacje multimedialne
Metody pracy:
- Bajki psychoterapeutyczne
- Techniki relaksacyjne (program E.Snell „Uważność i spokój żabki”, bajki relaksacyjne)
- Techniki wyobrażeniowe
- Pogadanka, rozmowa, opowiadanie
- Burza mózgów
- Odgrywanie ról, drama
- Techniki plastyczne (rysunki, plakaty)
- Obrazki, ilustracje, historyjki obrazkowe
- Zabawy ruchowe
- Gry dydaktyczne
- Gry i zabawy zespołowe: gry matematyczne, zabawy plastyczne, ruchowe
- Filmy
Niezbędnym elementem inteligentnego życia jest dostrzeganie świata uczuć i panowanie nad nimi.
Charmaine Liebertz