Skocz do głównej treści strony

Standardy Ochrony Małoletnich

 

 

 

Standardy Ochrony Małoletnich w Przedszkolu nr 10 w Lęborku

 

Podstawa prawna

1. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. ( ze zm.) o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich

2. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw

Postanowienia ogólne

Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem to zbiór zasad i procedur, które pomagają tworzyć bezpieczne i przyjazne środowisko dla dzieci. W naszym przedszkolu :

a) Wszyscy pracownicy dbają o bezpieczeństwo dzieci,

b)Wszyscy pracownicy wiedzą, jak rozpoznawać symptomy krzywdzenia dziecka oraz jak podejmować interwencję w przypadku podejrzenia, że dziecko jest ofiarą przemocy - w przedszkolu lub w rodzinie,

c)  Dzieci wiedzą, czym jest przemoc i krzywdzenie,  dowiadują się, jak unikać zagrożeń w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami - w realnym świecie oraz w Internecie,

d) Wiedzą, gdzie szukać pomocy w trudnych sytuacjach,

e) Rodzice dowiadują się, jak wychowywać dziecko bez przemocy i uczyć je zasad bezpieczeństwa.

 

Standardy obejmują następujące obszary :

1. Politykę ochrony dzieci ( zasady stosowane w celu ochrony dzieci)

2. Personel ( wymagania wobec personelu w związku ze SOM )

3. Działania, jakie należy podjąć w sytuacji stwierdzenia krzywdzenia dzieci

4. Monitorowanie przyjętej polityki ochrony dzieci

 

Rozdział I

Pracownicy przedszkola współtworzą i gwarantują bezpieczne i przyjazne środowisko w przedszkolu.

§1.

1. Przedszkole monitoruje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci.

2. Rozpoczynając pracę w placówce pracownicy mają obowiązek zapoznania się z obowiązującymi w placówce Standardami Ochrony  Małoletnich.

3. Pracownicy przedszkola są przeszkoleni w zakresie rozpoznawania czynników oraz identyfikacji symptomów krzywdzenia dzieci.

4. Wszyscy zatrudnieni są poinformowani o odpowiedzialności prawnej pracowników placówki, w zakresie ich obowiązku do podejmowania interwencji w sytuacji rozpoznania krzywdzenia wychowanka.

5. Wszyscy pracownicy przechodzą szkolenie w zakresie procedury „Niebieskie Karty” oraz jak rozpoznać symptomy skrzywdzonego małoletniego.

6. Pracownicy placówki mają dostęp do danych kontaktowych lokalnych placówek (załącznik nr 1 do niniejszych Standardów), które zajmują się ochroną dzieci oraz zapewniają pomoc w nagłych wypadkach (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej itp.).

7. Każdy z pracowników zatrudnionych podpisuje oświadczenie o niekaralności za przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego (załącznik nr 6 do niniejszych Standardów).

8. Każdy pracownik  nowozatrudniony dostarcza informację, iż nie figuruje w kartotece karnej Krajowego Rejestru Karnego Ministerstwa Sprawiedliwości.

9. W stosunku do pracowników pedagogicznych  dyrektor pobiera informację z Krajowego Rejestru Karnego w sprawie czy dany pracownik widnieje w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym

 

§ 2.

1. W przypadku osób takich jak np. , wolontariusz, członkowie grupy teatralnej - firma, zakład, który deleguje pracowników do wykonania tych prac na terenie przedszkola może w uzgodnieniu z dyrektorem wystawić pisemne oświadczenie, iż te osoby były sprawdzone w rejestrach i mogą wykonywać powierzone im zadania.

2. Rodzice dziecka, którzy prowadzą zajęcia na terenie przedszkola dostarczają od swojego pracodawcy informację, że byli sprawdzani w rejestrach i mogą wykonywać powierzone zadania. Zajęcia prowadzą zawsze w obecności nauczyciela. Rodzice nie pracujący, podpisują oświadczenie o niekaralności.

3.Rodzice dzieci, którzy są wyznaczeni do opieki nad dziećmi podczas wyjazdów i wycieczek dostarczają do przedszkola zaświadczenie o niekaralności.

4.Policja - jako organ bezpieczeństwa publicznego,  uprawniony do weryfikacji osób, zostaje wyłączony z obowiązku wypełniania i składania oświadczeń dot. standardów ochrony małoletnich. Przedstawiciel  prowadzący spotkania z dziećmi w placówce podaje do dokumentacji SOM swoje imię i nazwisko oraz adres jednostki.

4. Osoby – przedstawiciele firm prowadzące zajęcia okazują się identyfikatorem.

5. Osoby te przestrzegają wszystkich zasad w relacjach z dziećmi zawartych w paragrafie 3.

6. Osoby te prowadzą zajęcia zawsze w obecności nauczyciela.

§ 3.

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między dziećmi a pracownikami

I. Zasady ogólne

1. Pracownicy placówki zobowiązani są do odnoszenia się z szacunkiem do dziecka

2. Pracownicy zobowiązani są do spokojnego tłumaczenia dziecku oraz rozmowy z pozycji dziecka ( kontakt wzrokowy).

3. Pracownik  placówki pamięta, że pierwszymi i głównymi wychowawcami dzieci są rodzice, szanuje ich prawa oraz wspomaga w procesie wychowania.

4 .Pracownicy przedszkola traktują każde dziecko indywidualnie, starając się rozumieć jego potrzeby i wspomagają jego możliwości.

5. Poprzez działania pedagogiczne i własną postawę, wspomagają dziecko w procesie integralnego rozwoju oraz czynią je współuczestnikiem i współtwórcą tego procesu.

6 .Stosunek pracowników do dziecka cechuje: życzliwość, wyrozumiałość i cierpliwość, a jednocześnie stanowczość i konsekwencja w stosowaniu ustalonych norm.

7. Pracowników obowiązuje obiektywizm, bezinteresowność i sprawiedliwość w traktowaniu każdego dziecka bez względu na okoliczności.

II Kontakt fizyczny w relacji z dziecko - pracownik

1. W sytuacji zajęć i zabaw personel przedszkola ma prawo bezpośrednio pomagać dziecku w wykonywaniu ćwiczeń sprawnościowych, zadań ruchowych oraz zajęć manualnych – tylko za zgodą dziecka i z jego inicjatywy. W sytuacjach szczególnych, np. gdy dziecko płacze, może za jego zgodą i z jego inicjatywy,  przytulić, wziąć na kolana w celu uspokojenia dziecka.

2. W sytuacji zagrożenia wypadkiem, kontuzją, urazem, itp., personel przedszkola ma prawo: zdecydowanie, ale nie gwałtowanie odsunąć dziecko od źródła zagrożenia, wyprowadzić dziecko lub przenieść je w bezpieczne miejsce, stanowczo, ale nie gwałtownie odebrać dziecku przedmiot zagrażający jego zdrowiu, o ile okoliczności pozwolą, powinien wyjaśnić dziecku przyczyny swoich działań.

3. Na wypadek sytuacji ratowania zdrowia i życia dziecka wszyscy pracownicy placówki (są przeszkalani w zakresie udzielania pierwszej pomocy oraz stosują odpowiednią procedurę obowiązującą w przedszkolu) mają prawo i obowiązek w tych okolicznościach udzielić bezpośredniej pomocy dziecku.

4. W sytuacji wykonywania czynności pielęgnacyjnych  oraz przebierania się, ubierania i rozbierania pracownik przedszkola:

a) w zależności od stopnia samodzielności dziecka  wyręcza je w działaniach samoobsługowych, pomaga lub tylko kontroluje, a także wspiera wysiłki dziecka, zawsze uprzedza dziecko o potrzebie i konieczności wykonania przy nim danej czynności,  a same czynności pielęgnacyjne wykonuje w sposób delikatny, spokojnie, bez pośpiechu – tak, aby dziecko czuło się w tych sytuacjach bezpiecznie,

b)  w przypadku dzieci bardziej samodzielnych służy im pomocą za ich zgodą podczas ubierania i rozbierania się

c) dzieciom mniej zaradnym w w/w czynnościach pomaga w większym stopniu lub całkowicie je w nich wyręcza,

d) wszystkie te czynności wykonuje w sposób delikatny, spokojnie, bez zbędnego pośpiechu, dbając o komfort dziecka.

5. Pracownik uczestniczy w posiłkach, nadzoruje ich przebieg, zachęca dzieci do ich spożywania, namawia do samodzielności, w razie potrzeby pomaga dziecku.

6. Niedopuszczalne jest zmuszanie dziecka do jedzenia.

7. Pracownik nadzoruje czynności higieniczne  , zachęca dzieci do samodzielnego ich wykonywania, a w razie potrzeby pomaga np. przy myciu rąk, korzystaniu z toalety, czyszczeniu nosa lub innych czynnościach higienicznych.

 

III. Zasady rozmów pomiędzy pracownikiem a dzieckiem.

Pracownik :

1. Zawsze zwraca się do dziecka po imieniu,

2. Mówi do dziecka spokojnie, nie podnosi głosu,

3. Używa języka zrozumiałego dla dziecka, a zarazem poprawnego pod względem reguł językowych,

4. Nie używa słów i wyrażeń niecenzuralnych,

5.  Nie etykietuje dziecka, nie ośmiesza go i nie upokarza,

6.  Nie używa wobec dziecka przemocy psychicznej, nie grozi dziecku i nie straszy, aby uzyskać posłuszeństwo – uprzedza dziecko o wszystkich swoich wobec niego zamierzeniach,

7. Nie ocenia postępowania rodziców dziecka w jego obecności,

8.  Nigdy nie pozostawia dziecka bez wyjaśnienia – tłumaczy swoje decyzje,

9.  Nigdy nie pozostaje obojętnym na wyrażoną przez dziecko chęć nawiązania kontaktu, rozmowy,

10. Zachęca dziecko do mówienia,

11. Wszystkie dzieci traktuje jednakowo, bez względu na kolor skóry, pochodzenie, środowisko społeczne, tradycje kulturowe i religijne, status materialny, stan zdrowia, wygląd, zachowanie, itp.

12. Nie szarpie, nie ośmiesza.

§ 3.

Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi

Eliminowanie niewłaściwych zachowań

1. W przedszkolu obowiązują  kodeksy grupowe, które mają  na celu wzmacnianie pozytywnych zachowań i eliminowanie negatywnych. W każdej grupie, wychowankowie wspólnie z wychowawcą tworzą kontrakt/ kodeks regulujący funkcjonowanie grupy. Zasady w formie obrazkowej wiszą w widocznym dla dzieci miejscu

2. Wobec dzieci stosowane są konsekwencje nieodpowiedniego zachowania, a nie kary, z uwzględnieniem praw dziecka i poszanowaniem jego godności.

3. W pierwszej kolejności pracownicy zwracają uwagę i podkreślają naturalne konsekwencje działania dziecka np. gdy zepsuło zabawkę czy dokuczyło koledze itp.

4. Nagrodę może stanowić: pochwała indywidualna, pochwała na tle grupy, nadanie przywileju, pochwała do rodzica itp.

5. W celu wyeliminowania negatywnych zachowań dziecka, które mogą być niebezpieczne dla niego samego lub innych osób mogą być podejmowane szczególne środki będące konsekwencjami negatywnych zachowań.

6. Konsekwencją negatywną może być: zmiana aktywności, indywidualne zwrócenie uwagi, rozmowa nt. itp.

7. Konsekwencje są stosowane z uwzględnieniem praw dziecka i poszanowaniem jego godności.

8. Przy zastosowaniu zarówno konsekwencji pozytywnej, jak i negatywnej w przedszkolu zachowane są zasady:

a) Dzieci znają kodeks obowiązujący w grupie, wiedzą jakie zachowania są niedozwolone i wiedzą, z jakimi konsekwencjami się one wiążą,

b) Pracownik przedszkola zawsze wyraża sprzeciw wobec zachowania, a nie wobec dziecka, wyraża swoje oczekiwania wobec dalszego postepowania wychowanka, naprawienia skutków negatywnego działania oraz pokazuje dziecku metody i sposoby radzenia sobie w podobnych sytuacjach bez naruszania obowiązujących norm.

c) Nauczyciele zobowiązani są do zapoznania rodziców dzieci z zasadami panującymi w przedszkolu.

 

Rozdział II

Sposoby postępowania w przypadku podejrzenia lub zaistnienia sytuacji krzywdzenia dziecka

§1.

1. Pracownicy przedszkola posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.

2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka przez pracowników przedszkola, wychowawcy podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywują ich do szukania dla siebie pomocy (załącznik nr 1 do niniejszych Standardów).

3. Pracownicy przedszkola monitorują sytuację i dobrostan dzieci poprzez rozmowy i współpracę z instytucjami, które udzielają pomocy dziecku.

 

Rozdział III

Procedury interwencji w przypadku naruszenia Standardów Ochrony Małoletnich

§ 1.

1. W przypadku uzyskania informacji lub zauważenia przez pracownika przedszkola, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania pozyskanej informacji dyrektorowi.

2. Zgłoszona sprawa poddana jest wyjaśnieniu przez wychowawcę i dyrektora. Pracownicy wyjaśniający sprawę podejmują następujące działania:

-przeprowadzają rozmowę z pokrzywdzonym dzieckiem,

-przeprowadzają rozmowę z innymi osobami, które pomogą w ocenie sytuacji,

- wychowawca lub dyrektor zaprasza opiekunów dziecka, którego krzywdzenie domniemywa i informuje ich o podejrzeniu.

- wychowawca sporządza opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami i rodzicami oraz stwarza plan pomocy dziecku, który zawiera wskazania dotyczące:

  • działań, jakie przedszkole podejmuje w celu zapewnienia dziecku poczucia bezpieczeństwa,
  • wsparcia, jakie przedszkole zaoferuje dziecku,
  • skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.

§ 2.

1, Wychowawca informuje dyrektora oraz rodziców/ opiekunów prawnych o stwierdzeniu podejrzenia naruszenia Standardów Ochrony Małoletnich.

2. Rodziców/ opiekunów dziecka informuje się w formie pisemnej.

§ 3.

1. W przypadkach wymagających interwencji (np. stwierdzenia krzywdzenia dziecka przez członków rodziny lub w przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka) dyrektor powołuje zespół interwencyjny, w skład którego wchodzą: wychowawca dziecka, dyrektor, osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich.

2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku,  na podstawie wiedzy posiadanej przez członków zespołu. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany rodzicom/opiekunom dziecka z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.

3. Rodziców/ opiekunów dziecka informuje się w formie pisemnej.

4. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka (np. wobec pracownika przedszkola), powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interdyscyplinarny zaprasza opiekunów dziecka na spotkanie, w celu omówienia zgłaszanego podejrzenia. Z przebiegu spotkania sporządza się protokół.

5. Dyrektor przedszkola przeprowadza rozmowę z pracownikiem, informując go o posiadanej relacji ze zdarzenia i o obowiązku złożenia zawiadomienia policji lub do prokuratury. Pracownika informuje się w formie pisemnej.

6. Dyrektor placówki składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury.

§ 4.

1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia w domu rodzinnym dziecka, informuje się opiekunów dziecka o obowiązku placówki polegającym na zgłoszeniu podejrzenia naruszenia Standardów Ochrony Małoletnich do odpowiedniej instytucji (MOPS, prokuratura, policja lub Sąd Rodzinno – Opiekuńczy).

2. Dyrektor/ pracownik przedszkola składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa (do prokuratury, policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny – załącznik nr 3 do Sądu Rejonowego, Wydziału Rodzinnego i Nieletnich lub przesyła formularz „Niebieska Karta”).

3. Składający zawiadomienie ma obowiązek zrobić kopie sporządzonej i przekazywanej instytucjom dokumentacji.

4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji, do której zostało skierowane zawiadomienie.

5. Opiekunów prawnych dziecka informuje się na piśmie o podjętych działaniach związanych ze zgłoszeniem do odpowiednich instytucji zaistniałej sytuacji.

 

§ 5.

1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 4 do niniejszych Standardów. Kartę załącza się do dokumentacji pobytu dziecka w przedszkolu.

2. Wszyscy pracownicy przedszkola i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych pozyskały informację o krzywdzeniu dziecka, lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

 

Rozdział IV

Sposób ochrony danych osobowych i wizerunku dziecka

§ 1.

1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z 26 kwietnia 2016 roku

2. Pracownik przedszkola ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.

3. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.

4. Pracownik przedszkola jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka i udostępniania tych danych w ramach pracy w zespole interwencyjnym

§ 2.

1.Pracownik przedszkola może wykorzystać informacje o dziecku, w celach szkoleniowych lub edukacyjnych, wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.

§ 3.

1. Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.

2. Pracownik przedszkola nie udostępnia informacji o dziecku i jego sytuacji rodzinnej osobom postronnym (np. przedstawicielom mediów).

3. Pracownik przedszkola nie umożliwia osobom postronnym utrwalania wizerunku dziecka na terenie instytucji bez pisemnej zgody opiekunów dziecka.

4. Pracownik przedszkola nie wypowiada się w kontakcie z osobami postronnymi o sprawie dziecka lub jego opiekuna.

5. Pracownik przedszkola, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może wypowiedzieć się w kontakcie z osobami postronnymi (np. przedstawicielami mediów) o sprawie dziecka lub jego opiekuna – po wyrażeniu pisemnej zgody przez opiekuna dziecka.

6. W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenia placówki. Decyzję w sprawie udostępnienia pomieszczenia podejmuje dyrektor.

7. Dyrektor placówki, podejmując decyzję, o której mowa w punkcie poprzedzającym, poleca pracownikowi placówki przygotować wybrane pomieszczenie przedszkola w celu realizacji materiału medialnego w taki sposób, by uniemożliwić filmowanie przebywających na terenie przedszkola dzieci.

8. W celu uzyskania zgody opiekuna dziecka na utrwalanie wizerunku dziecka, pracownik przedszkola może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

§ 4.

1.Utrwalanie i upublicznienie przez pracownika przedszkola wizerunku dziecka, utrwalonego w jakiejkolwiek formie wymaga pisemnej zgody rodzica/prawnego opiekuna dziecka, którą wychowawcy grup  otrzymują na początku każdego roku szkolnego.

2. Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków małoletnich poprzez:

a) unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia

i nazwiska; jeśli konieczne jest podpisanie dziecka, używamy tylko imienia,

b) rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku, dotyczących

m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej,

3. W sytuacjach, w których Przedszkole rejestruje wizerunki małoletnich do własnego użytku,

deklarujemy, że:

a) dzieci i rodzice/opiekunowie zawsze będą poinformowani o tym, że dane wydarzenie

będzie rejestrowane,

b) zgoda rodziców/opiekunów na rejestrację wydarzenia zostanie przyjęta przez nas na

piśmie oraz uzyskamy przynajmniej ustną zgodę dziecka,

5. Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu

fotografowi lub kamerzyście), zadbamy o bezpieczeństwo dzieci  poprzez:

a) zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do   noszenia identyfikatora w czasie trwania wydarzenia,

b) niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z dzieckiem bez nadzoru pracownika naszego Przedszkola, poinformowanie rodziców/opiekunów oraz dzieci, że osoba/firma rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia,

c) upewnienie się, że rodzice/opiekunowie udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.

6. Jeśli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie,

krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów dziecka nie jest wymagana.

§ 5.

Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku.

Podczas imprez i uroczystości przedszkolnych, w których uczestniczą rodziny dzieci, wizerunek dzieci rejestrowany jest za pomocą sprzętu ( telefon, aparat fotograficzny) będącego własnością przedszkola. Goście nie rejestrują wydarzeń za pomocą swojego sprzętu.

W szczególnych sytuacjach dopuszczalne jest rejestrowanie wizerunku dzieci, ale z zachowaniem poniższych zasad :

1. Rodzic/opiekun prawny rejestruje tylko wizerunek swojego dziecka.

2. Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki innychdzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów prawnych.

3. Zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być udostępniane w mediach

społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie prawni tych

dzieci wyrażą na to zgodę.

4. Przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze warto sprawdzić ustawienia prywatności,

aby upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku dziecka.

 

Rozdział V

Zasady bezpiecznego dostępu do Internetu

§ 1.

1. Przedszkole, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązane podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.

2. Na terenie placówki dostęp dziecka do Internetu możliwy jest wyłącznie pod nadzorem pracownika przedszkola, a wszelkie urządzenia zabezpieczone są w taki sposób, aby dziecko nie mogło samodzielnie ich uruchomić.

3.Pracownik pedagogiczny przedszkola ma obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.

4. Przeprowadza z dziećmi zajęcia na w/w temat.

Rozdział VI

Monitorowanie  stosowania standardów

§1.

1. Dyrektor przedszkola wyznacza p. Emilię Lewandowską – nauczyciela przedszkola i pedagoga specjalnego, jako osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich w przedszkolu.

2. Osoba ta jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów oraz za proponowanie zmian w Standardach.

3. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich w przedszkolu, przeprowadza wśród pracowników przedszkola, raz na rok, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów.

4. W ankiecie pracownicy przedszkola mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia ich w placówce.

5. Osoba odpowiedzialna dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi przedszkola.

6. Dyrektor, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną przedszkola, wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom przedszkola ich nowe brzmienie.

 

Rozdział VII

Przepisy końcowe

Standardy wchodzą w życie na mocy zarządzenia dyrektora przedszkola.

Ze Standardami są zapoznani wszyscy pracownicy przedszkola co potwierdzają własnoręcznym podpisem.

Rodzice mają możliwość zapoznania się ze Standardami, które są zamieszczone na stronie internetowej przedszkola i gazetce w holu głównym.