Skocz do głównej treści strony

Zajęcia dla dzieci w domu cz III

Utworzono: 30-03-2020

Drodzy rodzice!

Przedstawiamy kolejne propozycje zabaw i ćwiczeń dla dzieci. Ten czas spędzony w domu nie musi być nudny.Czekamy na ciekawe zdjęcia na skrzynkę pocztową a12253026 [AT] op [DOT] pl albo na messengera!W załączniku zagadki i malowanki.Pozdrawiamy!

„Po nitce do kłębka”  ‒ ułóż na podłodze linę (sznurek, grubą włóczkę, związane sznurowadła itp.).  Poproś, aby dziecko przeszło po linie stopa za stopą. Dla młodszych dzieci możesz przygotować ścieżkę z taśmy malarskiej (nie suwa się po podłodze i łatwo ją usunąć).

 Dzięki zabawie dziecko będzie ćwiczyło sprawność, koordynację ruchową  i równowagę.

 „Magiczna masa”  ‒ przygotuj miskę, mąkę ziemniaczaną i kubeczek z wodą. Daj wszystkie produkty dziecku i zachęć, aby do miski wsypało mąkę, a następnie stopniowo dodawało wodę. W zależności od proporcji masa będzie sypka, lepiąca lub półpłynna.  Do masy możesz dodać barwniki (najlepiej naturalne), olejki zapachowe  oraz elementy, które zmienią strukturę masy, np. groch, kaszę. W masie możesz ukryć przedmiot (np. małą zabawkę) i poprosić dziecko o jej odszukanie.

 Zabawa jest zachętą do eksperymentowania, wpływa na rozwój wielozmysłowy dziecka. Usprawnia mięśnie dłoni, dzięki czemu przygotowuje ręce do pisania.

 „Puzzle z gazety” – przygotuj stare czasopismo z ilustracjami, nożyczki, klej i kartki z bloku. Potnij wybraną stronę z czasopisma na części (liczba elementów zależy od możliwości dziecka), zachęć dziecko do ich złożenia i naklejenia całej ilustracji na kartce z bloku. Możesz ciąć kolejne strony w coraz bardziej skomplikowany sposób (pod względem liczby elementów i ich kształtu), starszym dzieciom możesz utrudnić zabawę – zmieszać elementy z dwóch ilustracji, a także poprosić, aby same cięły strony.

Zabawa kształtuje spostrzegawczość i logiczne myślenie, dzięki czemu przygotowuje do nauki czytania. Naklejanie elementów ilustracji na kartce z bloku oraz samodzielnie cięcie ilustracji (w wypadku starszych dzieci) rozwija sprawność rąk, dzięki czemu rączki będą przygotowane do nauki pisania.

 „Tor przeszkód”  ‒ wspólnie z dzieckiem zbuduj z mebli tor przeszkód: możecie wykorzystać krzesła, stołki, materace, koce, poduszki itp. Poproś, aby dziecko przeszło tor przeszkód  w określony sposób, np. pod krzesłem, wchodząc na stołek, układając się na brzuchu na kocu i odpychając rękami od podłogi, skacząc z poduszki na poduszkę.  Dołącz do zabawy i zorganizujcie wyścigi!

 Zabawa  rozwija sprawność całego ciała – siłę, zwinność, koordynację ruchową. Wprowadzenie elementu rywalizacji (między rodzeństwem lub dzieckiem  i rodzicami) wpływa na rozwój emocjonalny – pozwala doświadczać wygranej  i przegranej, uczy zachowania wobec innych, czekania na swoją kolej.

 „Mały kucharz”  ‒ zachęć dziecko do pomocy podczas przygotowywania posiłku – smarowania chleba masłem za pomocą bezpiecznego noża (plastikowego, bez ostrych krawędzi), obierania ugotowanych warzyw lub jajek, krojenia ich na kawałki. Starsze dzieci mogą pomóc przy obieraniu surowych warzyw za pomocą obieraczki.

 Zachęta do uczestnictwa w pracach domowych może wpłynąć zarówno na rozwój sprawności dłoni, jak i na poczucie wartości dziecka, poczucie przynależności  do rodziny, a także samodzielność.

„Wielkie pranie” – zaproś dziecko do pomocy w układaniu prania – poproś, aby odszukało i połączyło w pary takie same skarpetki. Zachęć dzieci do ich przeliczania, segregowania (skarpetki poszczególnych członków rodziny), porównywania, kto ma ich więcej,  a kto mniej.

 Podczas zabawy dzieci będą ćwiczyć spostrzegawczość i umiejętności matematyczne

Zajęcia dla dzieci w domu cz III