Propozycje zabaw dla gr. I i II w dniu 15.09.2021

Utworzono: 15-09-2021

Zachęcamy do nauki przez zabawę w domu.

"Higiena"

1.Opowiadanie: Łapson i mycie rąk.

 To, że czegoś nie widać na pierwszy rzut oka, nie znaczy, że tego nie ma! Przekonał się o tym Pies Łapson, któremu wydawało się, że wystarczy zmoczyć łapki, by je umyć. Mydłomen wyprowadził go z błędu! Przeczytaj opowiadanie dziecku i porozmawiaj z nim, w jaki sposób należy myć dłonie, by były naprawdę czyste. Dlaczego trzeba pamiętać o higienie rąk?

 

Łapson i mycie rąk

Pies Łapson wszedł do swojego domu i powiedział:

— Będę miał dzisiaj gości…

W tej samej chwili z łazienki dobiegło go wołanie:

— Łapsonie!!! — Łapson nic. — Łaaaapsonie! Czy dorosłe czy dziecięce warto umyć dobrze ręce!

— Przypominał mieszkający w łazience Mydłomen. Łapson spojrzał na swoje łapki.

— Nie widzę brudu… — wyszeptał. Ale nie chciał kłócić się z przyjacielem, podszedł do zlewu, odkręcił kran, zamoczył dłonie i wytarł je w ręcznik. Było widać, że jest czymś przejęty. Spojrzał na Mydłomena stojącego na zlewie i zwierzył się:

— Wiesz, dziś będę miał gości i…

— Gości to ty już masz. Tylko nieproszonych. — Łapson rozejrzał się po łazience, nikogo nie było.

— Gdzie? — zapytał zdziwiony.

— Łap superlupę i sam zobacz! — Pod superlupą Łapson zobaczył swoje łapki zupełnie inaczej. Okazało się, że kręcą się na nich nieznane mu dotąd stworzonka o dziwnych kształtach. Łapson aż się wzdrygnął.

— To Bakteriaki, Wirusaki i Pasożytniaki! — fachowo wyjaśnił Mydłomen. — Oj, nieciekawe towarzystwo zaprosiłeś do domu — dodał szybko.

— Ale ja nikogo, nikogo nie… — zdziwionym głosem zaczął pies…

— Wystarczy, że czegoś dotkniesz… one hyc! I już są na twoich łapkach! — zauważył Mydomen.

— Nie chcę takich kolegów! — oświadczył Łapson i pokręcił głową.

— To łap mnie w łapki i myj, myj! — Mydłomen uśmiechnął się do przyjaciela. Podał mu pokaźną porcję piany. Łapson wziął mydło w łapki. Gdy pies mył dłonie, Mydłomen poprosił:

— A teraz daj mi działać: wewnątrz dłoni, na grzbietach, a także pomiędzy palcami! Łapson stosował się do prośby kolegi i z wielką dokładnością pocierał namydlonymi łapkami. Myjąc środek, grzbiety i przestrzenie między palcami.

— Dobrze?

— Wspaniale — powiedział zadowolony Mydłomen. — Ale teraz spłucz pianę.

I pamiętaj: jestem zawsze pod ręką! Rozmowę przerwał dźwięk dzwonka do drzwi.

— To moi goście! Już są. — Pies pobiegł otworzyć drzwi.

Do domu weszło rodzeństwo kotów: Pupik i Pupilka.

— Cieszę się, że już jesteście — przywitał się Łapson, i szybko dodał

— Pokażę wam, gdzie możecie umyć ręce.

 

2. Zagadki Łapsona

Przeczytaj dziecku zagadki – niech samo spróbuje podać właściwe odpowiedzi.

 

Kolorowe i pachnące

Do mycia rąk służące (mydło)

 

W umywalce lub w wannie

Umyje cię ona starannie (woda)

 

Wanna służy do kąpania

A on do wycierania (ręcznik)

 

Może być duża, może być mała

Ale do mycia jest doskonała (umywalka)

 

W niej się wykąpiesz

Umyjesz ręce

Gdzie ty to zrobisz?

W swojej… (łazience)

 

3.Po kolei, po kolei

 

Od niedokładnie umytych rąk rozpoczynają się liczne choroby. Wystarczy odruchowo dotknąć brudnymi dłońmi okolic oczu, nosa czy ust, by narazić się na infekcję. Każde dotknięcie klamki, banknotu, poręczy w autobusie czy telefonu komórkowego sprawia, że nosimy na dłoniach bombę bakteryjną! Skuteczne mycie rąk oczyszcza je z 90% bakterii. Naucz tej sztuki swoje dziecko!

 

POTRZEBNE POMOCE:

rysunkowa instrukcja mycia rąk

kartka papieru

 

Wykonanie

Omów z dzieckiem kolejne czynności związane z myciem rąk.

Pokaż kolejne kroki zgodnie z instrukcją mycia dłoni. 

 

Instrukcja mycia rąk:

1. namydlenie dłoni

2. mycie grzbietu dłoni prawej

3. mycie grzbietu dłoni lewej

4. mycie między palcami

5. mycie kciuka

6. gilgotanie w środku dłoni

7. mycie nadgarstków

8. spłukiwanie

9. wycieranie ręcznikiem.

 

Potnijcie z dzieckiem rysunkową instrukcję mycia rąk na elementy. Pomieszaj elementy, a następnie poproś dziecko, by ułożyło je po kolei i przykleiło do kartki. Na koniec udajcie się z dzieckiem do łazienki i umyjcie dłonie zgodnie z omówioną instrukcją.

Instrukcja znajduje się w załączniku nr 1

 

4. Mydło lubi kiedy woda jest gorąca

Czy Twoje dziecko wie, dlaczego lepiej myć ręce w ciepłej wodzie? Połączenie ciepłej wody i mydła daje bardziej obfitą pianę, którą łatwiej umyć całe dłonie, zwłaszcza dziecku. Przeprowadź z dzieckiem krótkie doświadczenie, które mu to pokaże!

 

POTRZEBNE POMOCE:

 miski

 ciepła i zimna woda

mydło pokrojone na drobne kawałki

łyżki

 

WYKONANIE

 

Przygotuj dwie miski: z ciepłą i zimną wodą. Daj dziecku łyżki oraz mydło pokrojone na drobne kawałki. Dziecko wsypuje do misek pokrojone mydło, miesza i obserwuje, gdzie mydło rozpuści się szybciej: w wodzie ciepłej czy zimnej.

5. Do obejrzenia na koniec 2 filmiki oraz karty pracy do druku

https://vod.tvp.pl/video/dlaczego-po-co-jak,mydlo-glos-plyty,2563943

 

Powodzenia

Propozycje zabaw dla gr. I i II w dniu 15.09.2021

Przejdź do góry strony