Propozycje zabaw dla gr. I i II w dniu 15.09.2021
Zachęcamy do nauki przez zabawę w domu.
"Higiena"
1.Opowiadanie: Łapson i mycie rąk.
To, że czegoś nie widać na pierwszy rzut oka, nie znaczy, że tego nie ma! Przekonał się o tym Pies Łapson, któremu wydawało się, że wystarczy zmoczyć łapki, by je umyć. Mydłomen wyprowadził go z błędu! Przeczytaj opowiadanie dziecku i porozmawiaj z nim, w jaki sposób należy myć dłonie, by były naprawdę czyste. Dlaczego trzeba pamiętać o higienie rąk?
Łapson i mycie rąk
Pies Łapson wszedł do swojego domu i powiedział:
— Będę miał dzisiaj gości…
W tej samej chwili z łazienki dobiegło go wołanie:
— Łapsonie!!! — Łapson nic. — Łaaaapsonie! Czy dorosłe czy dziecięce warto umyć dobrze ręce!
— Przypominał mieszkający w łazience Mydłomen. Łapson spojrzał na swoje łapki.
— Nie widzę brudu… — wyszeptał. Ale nie chciał kłócić się z przyjacielem, podszedł do zlewu, odkręcił kran, zamoczył dłonie i wytarł je w ręcznik. Było widać, że jest czymś przejęty. Spojrzał na Mydłomena stojącego na zlewie i zwierzył się:
— Wiesz, dziś będę miał gości i…
— Gości to ty już masz. Tylko nieproszonych. — Łapson rozejrzał się po łazience, nikogo nie było.
— Gdzie? — zapytał zdziwiony.
— Łap superlupę i sam zobacz! — Pod superlupą Łapson zobaczył swoje łapki zupełnie inaczej. Okazało się, że kręcą się na nich nieznane mu dotąd stworzonka o dziwnych kształtach. Łapson aż się wzdrygnął.
— To Bakteriaki, Wirusaki i Pasożytniaki! — fachowo wyjaśnił Mydłomen. — Oj, nieciekawe towarzystwo zaprosiłeś do domu — dodał szybko.
— Ale ja nikogo, nikogo nie… — zdziwionym głosem zaczął pies…
— Wystarczy, że czegoś dotkniesz… one hyc! I już są na twoich łapkach! — zauważył Mydomen.
— Nie chcę takich kolegów! — oświadczył Łapson i pokręcił głową.
— To łap mnie w łapki i myj, myj! — Mydłomen uśmiechnął się do przyjaciela. Podał mu pokaźną porcję piany. Łapson wziął mydło w łapki. Gdy pies mył dłonie, Mydłomen poprosił:
— A teraz daj mi działać: wewnątrz dłoni, na grzbietach, a także pomiędzy palcami! Łapson stosował się do prośby kolegi i z wielką dokładnością pocierał namydlonymi łapkami. Myjąc środek, grzbiety i przestrzenie między palcami.
— Dobrze?
— Wspaniale — powiedział zadowolony Mydłomen. — Ale teraz spłucz pianę.
I pamiętaj: jestem zawsze pod ręką! Rozmowę przerwał dźwięk dzwonka do drzwi.
— To moi goście! Już są. — Pies pobiegł otworzyć drzwi.
Do domu weszło rodzeństwo kotów: Pupik i Pupilka.
— Cieszę się, że już jesteście — przywitał się Łapson, i szybko dodał
— Pokażę wam, gdzie możecie umyć ręce.
2. Zagadki Łapsona
Przeczytaj dziecku zagadki – niech samo spróbuje podać właściwe odpowiedzi.
Kolorowe i pachnące
Do mycia rąk służące (mydło)
W umywalce lub w wannie
Umyje cię ona starannie (woda)
Wanna służy do kąpania
A on do wycierania (ręcznik)
Może być duża, może być mała
Ale do mycia jest doskonała (umywalka)
W niej się wykąpiesz
Umyjesz ręce
Gdzie ty to zrobisz?
W swojej… (łazience)
3.Po kolei, po kolei
Od niedokładnie umytych rąk rozpoczynają się liczne choroby. Wystarczy odruchowo dotknąć brudnymi dłońmi okolic oczu, nosa czy ust, by narazić się na infekcję. Każde dotknięcie klamki, banknotu, poręczy w autobusie czy telefonu komórkowego sprawia, że nosimy na dłoniach bombę bakteryjną! Skuteczne mycie rąk oczyszcza je z 90% bakterii. Naucz tej sztuki swoje dziecko!
POTRZEBNE POMOCE:
rysunkowa instrukcja mycia rąk
kartka papieru
Wykonanie
Omów z dzieckiem kolejne czynności związane z myciem rąk.
Pokaż kolejne kroki zgodnie z instrukcją mycia dłoni.
Instrukcja mycia rąk:
1. namydlenie dłoni
2. mycie grzbietu dłoni prawej
3. mycie grzbietu dłoni lewej
4. mycie między palcami
5. mycie kciuka
6. gilgotanie w środku dłoni
7. mycie nadgarstków
8. spłukiwanie
9. wycieranie ręcznikiem.
Potnijcie z dzieckiem rysunkową instrukcję mycia rąk na elementy. Pomieszaj elementy, a następnie poproś dziecko, by ułożyło je po kolei i przykleiło do kartki. Na koniec udajcie się z dzieckiem do łazienki i umyjcie dłonie zgodnie z omówioną instrukcją.
Instrukcja znajduje się w załączniku nr 1
4. Mydło lubi kiedy woda jest gorąca
Czy Twoje dziecko wie, dlaczego lepiej myć ręce w ciepłej wodzie? Połączenie ciepłej wody i mydła daje bardziej obfitą pianę, którą łatwiej umyć całe dłonie, zwłaszcza dziecku. Przeprowadź z dzieckiem krótkie doświadczenie, które mu to pokaże!
POTRZEBNE POMOCE:
miski
ciepła i zimna woda
mydło pokrojone na drobne kawałki
łyżki
WYKONANIE
Przygotuj dwie miski: z ciepłą i zimną wodą. Daj dziecku łyżki oraz mydło pokrojone na drobne kawałki. Dziecko wsypuje do misek pokrojone mydło, miesza i obserwuje, gdzie mydło rozpuści się szybciej: w wodzie ciepłej czy zimnej.
5. Do obejrzenia na koniec 2 filmiki oraz karty pracy do druku
https://vod.tvp.pl/video/dlaczego-po-co-jak,mydlo-glos-plyty,2563943
Powodzenia