Logopedia - informacja dla rodziców dzieci z gupy I i II - ćwiczenia
Wady wymowy w przedszkolach to norma. Opieką logopedyczną z roku na rok objętych jest coraz więcej dzieci. Specjaliści mają pełne ręce roboty i alarmują, by ćwiczyć aparat mowy z dzieckiem w domu: w ten sposób działając profilaktycznie i leczniczo. Istnieje mnóstwo ciekawych form zabaw, które można powtarzać wspólnie przed lustrem. Oczywiście bez presji!
Najczęstsze przyczyny problemów z aparatem mowy
U większości dzieci mających wady wymowy istnieją problemy ze sprawnością narządów artykulacyjnych. Kluczem do sukcesu jest usprawnienie pracy języka, warg, policzków i podniebienia miękkiego. Częstą przyczyną wad wymowy u dzieci trzy i czteroletnich są złe nawyki związane z oddychaniem i przełykaniem. Bywa, że przeszkody napotykamy w budowie anatomicznej zbyt krótkim wędzidełku językowym, przerośniętym języku i innych.
Mowa trzylatka
-trzylatek rozumie, co się do niego mówi,
- spełnia proste polecenia,
- umie się przedstawić,
-zadaje pytania, ale często mało precyzyjnie,
- powinien wymawiać wszystkie głoski – ą może wymawiać jako om, sz, ż, cz, dz mogą być -wymawiane jako ś, ź, ć, dź, r jako l
Mowa czterolatka
-rozumie i wykonuje polecenia,
-sprawnie się komunikuje,
-rozróżnia i nazywa kolory,
-odpowiada na pytanie, co robi i dlaczego,
-używa określeń czasowych, czasem je myli mówiąc: „wczoraj będę w sklepie”,
-zadaje dużo pytań,
-powinien wymawiać twardo głoski s,z, dz,
-głoski sz, ż mogą być jeszcze wymawiane jako s, z,
-głoska r może być wymawiana jako l (aparat mowy zazwyczaj jeszcze nie jest gotowy do -wymawiania głoski r, dlatego nie zmuszajmy dziecko, by mówiło „prawidłowo”, by nie wywołać nieprawidłowej głoski „r”)
Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci trzy i czteroletnich
Ćwiczenia logopedyczne wymagają systematyczności i czasu. Najlepiej wykonywać je przed lustrem, z czasem będzie można ćwiczyć w każdych warunkach. Zazwyczaj wystarczy kilka minut dziennie w formie zabawy.
Oto proste zabawy logopedyczne, które można przeprowadzać samodzielnie z dzieckiem:
-nabieranie powietrza nosem i wypuszczanie ustami,
-dmuchanie na papierowe łódeczki znajdujące się w misce z wodą,
-naśladowanie odgłosów zwierząt – kotem mruczy „mmmm”, kotek ziewa (naśladowanie), wąż syczy – „ssss”, pszczoła bzyczy „bzzz”, pociąg jedzie „fufufu”.
-nauka unoszenia języka na górne zęby,
-zlizywanie słodkiego kremu z podniebienia przy szeroko otwartych ustach,
-winda – przy otwartych ustach poruszanie językiem raz do góry raz na dół,
-zakładamy górną wargę na dolną i odwrotnie,
-kląskanie językiem, naśladowanie mlaskania,
-masaż języka poprzez wysuwanie go przez lekko rozwarte zęby,
-wysuwanie warg i układanie w ryjek, cofanie w uśmiech,
-wymawianie na przemian a-o,
-wymawianie uuu a następnie iiii,
-dmuchanie na piłkę pinpongową,
-wysuwanie warg do przodu i krążenie kółeczek,
-próba dotykania językiem nosa, brody, policzków,
-dotykanie językiem raz dolnych, raz górnych zębów przy maksymalnie otworzonych ustach, -nadymanie policzków,
-wciąganie policzków,
-naprzemienne nadymanie i wciąganie policzków.
Uwaga, wszystkie ćwiczenia powinny odbywać się w formie zabawy! Nigdy nie dłużej niż przez kilka minut (5-10), należy je wpleść naturalnie w rytm dnia, nie przykładając do nich zbyt dużej wagi, unikając presji i zdenerwowania. To bardzo ważne, by nie zniechęcić dziecka i nie zakodować komunikatu, że słabo mówi. Jeśli tak się stanie, uzyskamy efekt odwrotny od zamierzonego!
W załącznikach przesyłam propozycje ćwiczeń oraz karty pracy
Pozdrawiam
Patrycja Gołębiewska
- 5-pomysw-na-wiczenia.pdf136.62 kB
- 2-5-pomysw-na-wiczenia.pdf136.62 kB
- Wiosenna-gimnasyka-buzi-i-jzyka.pdf331.8 kB
- balony_oddech.jpg29.99 kB
- 1e3034742a7636aba41d9e75a741876a.jpg16.97 kB
- 7a542a5a11d34ea47fcade696f00b3bf.jpg22.84 kB
- 46d5c4e4b833ead6edcc6c298c0f15ab.jpg12.09 kB
- 203be6a20d4993ffa831b81426dee686.jpg31.64 kB
- 9561e14ecb4d4ced263d50509448ce91.jpg14.04 kB
- 4437e6e525009d686139bb3cd4baabaf.jpg12.79 kB
- 77369aebe34c181454c54243568c8278.jpg12.84 kB
- 3446109a3ab7ad525f2511a591d81115.jpg45.92 kB
- 9054768eefd7b8d80e1a40a0ff28caab.jpg31.68 kB
- b0abfcb374a6a977953f029f19e1e615.jpg29.82 kB
- c3de8b0f2c56d80da4d10cf117af9775.jpg6.71 kB
- c55c210ef96ebf47b83a8bf741095d4c.jpg35.51 kB
- e787643eab57a188666966e9a5e34569.jpg18.44 kB
- f730025b1bcbf83410206795d2e896f3.jpg19.46 kB
- kot5-1.jpg289.58 kB
- kot9-1.jpg233.56 kB