Logopedia 6
Witam Was w kolejnym tygodniu zdalnego nauczania i zachęcam do ćwiczeń.
Pamiętajcie, że regularne ćwiczenia usprawniające aparat mowy, dadzą Wam upragniony rezultat.
Ćwiczenia oddechowe
Pamiętajmy, by dziecko wdychało powietrze przez nos, a wydychało przez usta. Zapewni to prawidłowe funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego.
- Dobrym ćwiczeniem oddechowym jest dmuchanie na pocięte paski papieru, piórka czy confetti. Dmuchać można również za pomocą kolorowej słomki!
- Które dziecko nie lubi baniek mydlanych? Kupmy je dziecku i dbajmy o to, by odpowiednio dmuchało: długo - krótko - długo lub słabo - mocno - bardzo mocno
- Kolorowe mydełka, bukiety kwiatów czy perfumy - wąchanie ich również przyczyni się do prawidłowego oddychania naszego malucha
- Dziecko dmuchać może również wszelkiego rodzaju wiatraki, gwizdki oraz również świeczki
Ćwiczenia usprawniające język
Zachęćmy dziecko, by:
- wysunęło język i postarało się skierować go w kierunku różnych części twarzy - oka, nosa, ucha
- dotknęło czubkiem języka każdego zęba szczęki i żuchwy
- wysunęło język jak najdalej i schowało jak najgłębiej mu się uda
- czubkiem języka wędrował po szeroko otwartych wargach (dla zachęty usta dziecka można wcześniej posmarować czymś słodkim)
Ćwiczenia warg i policzków
- zabawa w miny: pobawny się razem z dzieckiem, poprośmy by zrobił minę wesołą, smutną. Jaką minę robi człowiek, gdy je coś słodkiego lub kwaśnego?
- pomasujmy nasze wargi: w tej zabawie chodzi o nadgryzanie zębami wargi dolnej, potem górnej
- zabawa w balony: nabierzmy powietrze i zatrzymajmy go w wydętych policzkach, następnie przesuwajmy powietrza z jednego policzka do drugiego, by balon pękł - uderzmy palcami w policzek
- poprośmy dziecko, by głośno wymówiło samogłoski: a, o, e, i, u, y. Słychać echo?
Ćwiczenia podniebienia miękkiego
- gdy po zimnym spacerze wrócimy do domu poprośmy dziecko, by pochuchało na zmarznięte ręce.
- chrapanie na wdechu i wydechu
- wypowiadanie sylab: aga, ogo, ugu, eke, yky, ygy, iki, Igi, ago, egę itp.
- kaszlenie z językiem wysuniętym z ust
Jak ćwiczyć?
Ćwiczenia jako forma zabawy
Ważne jest, by ćwiczyć codziennie. Godzinę i miejsce ćwiczeń w domu możemy jednak zmieniać. Pamiętajmy, że ćwczyć można wszędzie: w wannie, sklepie, na placu zabaw. Wtedy dziecko bierze w nich udział chętniej i kojarzy ćwiczenia z czymś przyjemnym.
Regularność
Oprócz zajęć logopedycznych ważne są codzienne ćwiczenia z dzieckiem w domu. Codzienne powtarzanie oraz regularność z pewnością przyczynią się do lepszego mówienia.
Odpowiedni czas ćwiczeń
Ćwiczyć z dzieckiem powinniśmy około 15 minut dziennie - nie dłużej. Przez ten czas można naprawdę dużo zrobić, a dłuższe ćwiczenia zwyczajnie zmęczyłyby naszego malucha.
Nie zniechęcajmy
Gdy ćwiczymy z dzieckiem, sami powinniśmy dać mu dobry przykład i pokazać, jak poprawnie wykonywać ćwiczenia. Co w przypadku jeśli dziecko będzie wykonywało ćwiczenia źle? Nie poprawiajmy go, ani nie zniechęcajmy słowami: Znowu źle to powiedziałeś itp.
W załącznikach przesyłam rymujące się obrazki. (dzieci muszą znaleźć i powiedzieć które obrazki się rymują oraz co znajduje się na nich)
W pliku PDF znajdują się kolorowanki które dzieci muszą pokolorować wg kodu, takie ćwiczenia pomagają w prawidłowej pracy obu półkul mózgu które na pewno pomogą w szybszej terapii logopedycznej.
Pozdrawiam moją grupę logopedyczną
Patrycja Gołębiewska