Skocz do głównej treści strony

Logopedia 6

Utworzono: 10-05-2020

Witam Was w kolejnym tygodniu zdalnego nauczania i zachęcam do ćwiczeń.

Pamiętajcie, że regularne ćwiczenia usprawniające aparat mowy, dadzą Wam upragniony rezultat.

 

Ćwiczenia oddechowe

Pamiętajmy, by dziecko wdychało powietrze przez nos, a wydychało przez usta. Zapewni to prawidłowe funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego.

- Dobrym ćwiczeniem oddechowym jest dmuchanie na pocięte paski papieru, piórka czy confetti. Dmuchać można również za pomocą kolorowej słomki!

- Które dziecko nie lubi baniek mydlanych? Kupmy je dziecku i  dbajmy o to, by odpowiednio dmuchało: długo - krótko - długo lub słabo - mocno - bardzo mocno
- Kolorowe mydełka, bukiety kwiatów czy perfumy - wąchanie ich również przyczyni się do prawidłowego oddychania naszego malucha
- Dziecko dmuchać może również wszelkiego rodzaju wiatraki, gwizdki oraz również świeczki

 

 

Ćwiczenia usprawniające język 

Zachęćmy dziecko, by:

- wysunęło język i postarało się skierować go w kierunku różnych części twarzy - oka, nosa, ucha

- dotknęło czubkiem języka każdego zęba szczęki i żuchwy

- wysunęło język jak najdalej i schowało jak najgłębiej mu się uda

- czubkiem języka wędrował po szeroko otwartych wargach (dla zachęty usta dziecka można wcześniej posmarować czymś słodkim)

Ćwiczenia warg i policzków

- zabawa w miny: pobawny się razem z dzieckiem, poprośmy by zrobił minę wesołą, smutną. Jaką minę robi człowiek, gdy je coś słodkiego lub kwaśnego?

- pomasujmy nasze wargi: w tej zabawie chodzi o nadgryzanie zębami wargi dolnej, potem górnej

- zabawa w balony: nabierzmy powietrze i zatrzymajmy go w wydętych policzkach, następnie przesuwajmy powietrza z jednego policzka do drugiego, by balon pękł - uderzmy palcami w policzek

- poprośmy dziecko, by głośno wymówiło samogłoski: a, o, e, i, u, y. Słychać echo?

 

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

- gdy po zimnym spacerze wrócimy do domu poprośmy dziecko, by pochuchało na zmarznięte ręce.

- chrapanie na wdechu i wydechu

- wypowiadanie sylab: aga, ogo, ugu, eke, yky, ygy, iki, Igi, ago, egę itp.

- kaszlenie z językiem wysuniętym z ust

 

Jak ćwiczyć?

 

Ćwiczenia jako forma zabawy

Ważne jest, by ćwiczyć codziennie. Godzinę i miejsce ćwiczeń w domu możemy jednak zmieniać. Pamiętajmy, że ćwczyć można wszędzie: w wannie, sklepie, na placu zabaw. Wtedy dziecko bierze w nich udział chętniej i kojarzy ćwiczenia z czymś przyjemnym.

Regularność

Oprócz zajęć logopedycznych ważne są codzienne ćwiczenia z dzieckiem w domu. Codzienne powtarzanie oraz regularność z pewnością przyczynią się do lepszego mówienia.

 

Odpowiedni czas ćwiczeń

Ćwiczyć z dzieckiem powinniśmy około 15 minut dziennie - nie dłużej. Przez ten czas można naprawdę dużo zrobić, a dłuższe ćwiczenia zwyczajnie zmęczyłyby naszego malucha.

Nie zniechęcajmy

Gdy ćwiczymy z dzieckiem, sami powinniśmy dać mu dobry przykład i pokazać, jak poprawnie wykonywać ćwiczenia. Co w przypadku jeśli dziecko będzie wykonywało ćwiczenia źle? Nie poprawiajmy go, ani nie zniechęcajmy słowami: Znowu źle to powiedziałeś itp.

 

W załącznikach przesyłam rymujące się obrazki. (dzieci muszą znaleźć i powiedzieć które obrazki się rymują oraz co znajduje się na nich)

W pliku PDF znajdują się kolorowanki które dzieci muszą pokolorować wg kodu, takie ćwiczenia pomagają w prawidłowej pracy obu półkul mózgu które na pewno pomogą w szybszej terapii logopedycznej.

Pozdrawiam moją grupę logopedyczną

Patrycja Gołębiewska

 

Logopedia 6