Jedziemy pod namiot
1. „Wyjrzyjcie przez okna i zobaczcie, jak tu zielono! A jakie wysokie drzewa, to chyba sosny. A tam kawałeczek dalej? Zielona trawa i mnóstwo kwiatów. Może teraz tutaj odpoczniemy? Jak myslicie gdzie dziś się zatrzymamy w podróży? Dzis zatrzymamy się na łace ,a może w lesie.
2. „Co to za miejsce?” – zagadki słuchowe – nauczycielka prosi dzieci o zamknięcie oczu i włącza odgłosy z różnego otoczenia: lasu, łąki, morza, górskiej rzeki, wsi, miasta. Po każdym z nich zatrzymuje i pyta dzieci, co słyszały i z jakiego miejsca mogły pochodzić te dźwięki.
3. „Zaczarowana kraina” – posłuchajcie tych odgłosów https://www.youtube.com/watch?v=cXDrSQJfMqo
Jesteśmy w lesie na polanie. Zapraszam Was do gimnastyki
- Hokus-pokus, fiki-miki, skaczemy teraz jak pajacyki – wykonajcie pajacyki
- Aby odpocząć sobie przez malutką chwilę, zamienię was teraz wszystkich w motyle -dzieci udają, że są motylami, robiąc z rąk skrzydła i truchtając
- Hokus-pokus, czary-mary popatrzcie, jak skacze zajączek szary – dzieci podskakują obunóż w miejscu, robiąc z rąk raz uszy, raz wąsiki
- Nad wodą siedziały żabki zielone i patrzyły na to wszystko zadowolone – dzieci kucają i skaczą, najpierw przenoszą do przodu ręce, a potem nogi
- Pojawił się również pan bocian nieduży i pogonił żabki prosto do kałuży – dzieci naśladują chód bociana z wysoko podniesionymi nogami, na koniec stają na jednej nodze.
4. „Pod namiotem” – co można robić na wakacjach w lesie i na łące (odpoczywać, spacerować, podziwiać przyrodę, szukać różnych gatunków roślin i zwierząt, jeździć na rowerze, puszczać latawce itp.) W takich okolicach są specjalne miejsca, w których można rozłożyć namiot.
- Jak się one nazywają? (pola namiotowe)
- Czy ktoś kiedyś spał pod namiotem?
- Jeśli tak, to gdzie to było?
- Co trzeba jeszcze ze sobą mieć, by spać pod namiotem? (materac lub karimatę i śpiwór)
- Jak przygotowuje się posiłki, będąc w domku w lesie lub pod namiotem? (ma się ze sobą specjalny palnik lub organizuje grille i ogniska)
- Czy wszędzie w lesie/na łące można rozpalać ogniska? (nie, tylko w wyznaczonych do tego miejscach)
- Dlaczego? (łąka/las mogą się zapalić, a ogień w takich miejscach szybko się rozprzestrzenia).
Zasady zachowania się pod namiotem:
- zabieramy ze sobą śmieci z powrotem
- ogniska i grille urządzamy tylko w wyznaczonych do tego miejscach
- chodzimy po wyznaczonych ścieżkach
- nie niszczymy roślin, które są miejscem życia i pokarmem dla zwierząt
- mówimy cicho, by nie straszyć zwierząt i nie przeszkadzać innym
- namiot rozbijamy tylko w wyznaczonych do tego miejscach
- pozostajemy blisko opiekunów
5. Utrwalenie piosenki „Wycieczka”
https://www.youtube.com/watch?v=tlCH6BFEISg
6. „W podróży po Polsce” – Karty pracy w załączniku
7. „Spacer na łąkę” –posłuchajcie opowieści
Jest piękny słoneczny dzień. Słońce mocno grzeje, wieje lekki wiatr. Co robić w taki dzień? Wyciągamy z górnej półki plecak, kocyk i strój kąpielowy (wspięcie na palce, wyciąganie ramion w górę). Zakładamy plecak i wędrujemy na łąkę (spokojny marsz). Na łące nie ma jeszcze ludzi. Rozglądamy się, szukając miejsca dla siebie (robimy z rąk daszek i rozglądamy się). O, tam jest! (wskazujemy palcem) Rozkładamy kocyk i kładziemy się na nim (leżenie tyłem). Jest przyjemnie, słońce ogrzewa naszą skórę, wyciągamy się. Przetaczamy się na drugą stronę i ponownie rozciągamy. Wiatr delikatnie chłodzi rozgrzaną skórę. Obserwujemy płynące na niebie obłoczki, które przesuwają się leniwie. Wolno wstajemy i przeciągamy się na wszystkie strony, wesoło podskakujemy. Jest pięknie i kolorowo wokół nas, przyglądamy się kwiatom, wdychamy ich wspaniałe zapachy (wciąganie powietrza nosem). Pochylamy się (skłon tułowia w przód), ale co to usiadło nam na ręce? To biedroneczka (liczymy na palcach, ile ma kropek). Wypatrujemy, czy gdzieś na łące nie ma kolorowych motyli (robimy daszek z ręki nad czołem). Rozglądamy się dookoła. Są! (robimy z rąk skrzydełka i wirujemy wkoło). Ojej, zerwał się silny i zimny wiatr (machamy rękoma). Chyba czas już wracać (odpoczywamy).