GR IV Ćwiczenia integrujące obie półkule mózgu
Niezbędne w prawidłowym rozwoju mózgu dziecka jest współpraca między półkulami mózgu. Im lepsza jest komunikacja między lewą i prawą stroną mózgu, tym sprawniej następuje rozwój mózgu dziecka.
Celem oddziaływań wspierających rozwój mózgu dziecka jest połączenie sił lewej i prawej strony mózgu – czyli integracja półkul mózgu. Często zdarza się tak, że funkcje danej półkuli mózgu są częściej wykorzystywane niż inne. Mówi się wówczas o dominacji jednej półkuli nad drugą.
W integracji półkul mózgu chodzi o to, aby dziecko miało swobodny dostęp do możliwości obu stron mózgu jednocześnie. Zintegrowanie obu półkul uchroni dziecko przed “utknięciem” w myśleniu jednopółkulowym i nadmiernym korzystaniem z funkcji tylko jednej strony mózgu. Dzięki temu mózg dziecka lepiej się rozwinie, co przełoży się na lepsze i bardziej wnikliwe przyswajanie informacji z otoczenia i ich rozumienie.
Sprawdź, którą połową mózgu twoje dziecko częściej się posługuje?
Lewa półkula mózgu odpowiada za:
- sterowanie ruchami prawej strony ciała i odbieraniem wszelkich bodźców sensorycznych z prawej strony
- umiejętność planowania, wyciągania wniosków
- umiejętność liczenia i posługiwania się cyframi
- komunikację werbalną, mówienie i rozumienie języka
- myślenie analityczne i przechodzenie od szczegółu do ogółu
- percepcję przestrzenną, która u dziecka przejawia się w rysowaniu trójwymiarowych przedmiotów czy budowaniu z klocków
Prawa półkula mózgu odpowiada za:
- sterowanie ruchami lewej strony ciała i odbieraniem wszelkich bodźców sensorycznych z lewej strony
- umiejętność abstrakcyjnego myślenia
- wyobraźnię
- umiejętność odczytywania komunikacji pozawerbalnej (mimika twarzy, gesty)
- myślenie intuicyjne, oparte o przeczucia
- myślenie holistyczne i przechodzenie od ogółu do szczegółu