GR III i IV Propozycje zabaw na dzień 27.09.2021
Ziemia - nasza planeta
Temat dnia: Planeta Ziemia
1. Zaczynamy od gimnastyki
2. Edukacyjne zabawy
https://zpe.gov.pl/wczesnoszkolna/KL1_ORE_V9_WIOSNA_1_3_22_111_p1.html?v=1360
3.Dźwięki Ziemi – zabawa kształtująca percepcję słuchową oraz pamięć.
Wsłuchujemy się w kolejno odtwarzane dźwięki kojarzące się z żywiołami: woda, ogień, wiatr, ziemia.
- ogień
- woda
– szum wiatru, śpiew ptaków, odgłosy lasu
4. Ziemia – film edukacyjny
5.Planeta Ziemia – wysłuchanie wiadomości od Ufoludków oraz odpowiedzi Ziemian, analiza wiadomości.
Nauczyciel odczytuje na głos krótką wiadomość, którą przysłały do przedszkolaków Ufoludki:
Kochani Mieszkańcy Ziemi!
Potrzebujemy schronienia! Próbowaliśmy zamieszkać już na wielu planetach, jednak na każdej było coś nie tak. Na Merkurym i Wenus było potwornie gorąco, tak że nie dało się po nich stąpać. Prawie się roztopiliśmy! Na Jowiszu i Uranie spadaliśmy ciągle w dół, nie czuliśmy gruntu pod nogami. Na Plutonie spotkały nas istne ciemności! Ostatnio zadomowiliśmy się na Marsie, jednak ciągle brakuje nam wody i żywności.
Prosimy, napiszcie, czy na Waszej planecie da się wieść spokojne życie? Jesteśmy miłymi Ufoludkami. Jeśli życie na Ziemi jest możliwe, prosimy, przyjmijcie nas.
Z wyrazami szacunku
Przyjazne Ufoludki
Następnie rodzic czyta list od Ziemian do Ufoludków.
Drogie Ufoludki,
zapraszamy Was serdecznie na Ziemię. Mamy tu wszystko, czego zapragniecie. Nie jest ani za gorąco, ani za zimno, bo Ziemia leży w odpowiedniej odległości od Słońca. Mamy dużo wody, roślin i zwierząt. Przez połowę doby jest dzień, a przez kolejną połowę możemy się wyspać, gdyż zapada noc. Zapewniamy Was, że Ziemia jest idealną planetą do życia.
Przybywajcie!
Ziemianie
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści obu wiadomości, używając pytań sprawdzających rozumienie tekstów: Dlaczego Ufoludki nie mogą zadomowić się na innych planetach? Dlaczego życie na innych planetach jest niemożliwe? Dlaczego Ziemia jest najlepszym miejscem do życia?. Wyjaśnia dzieciom, że Ziemia jest trzecią planetą od Słońca w Układzie Słonecznym. To najlepsze położenie, bo nie jest na niej za gorąco ani za zimno. Jest woda, są rośliny wytwarzające tlen, którym oddychamy, i wszystko, co sprawia, że możemy żyć.
6.W układzie słonecznym
Kosmiczne ruchy – zabawa ruchowa na podstawie obejrzanego filmu o ruchu planet dookoła słońca.
Oglądamy film o ruchu planet wokół Słońca, obserwujemy, która z planet najszybciej okrąża Słońce. Możemy poprosić o pomoc siostrę, brata, mamę czy tatę. Możemy wziąć również rekwizyty.
7. Globusowe tereny – ustalenie definicji globusa.
Rodzic prezentuje dziecku globus i pyta, czym on jest oraz co może przedstawiać. Dziecko podaje propozycje (globus jest zmniejszonym modelem Ziemi), określa kolory, które na nim przeważają, oraz proponuje, co mogą one oznaczać. Wspólnie ustalamy, że kolor niebieski oznacza morza, zielony, złoty, brązowy – lądy.
8.Papierowa Ziemia – zajęcia plastyczne z wykorzystaniem gazet, tworzenie mapy Ziemi.
Rodzic zawiesza w widocznym miejscu mapę Ziemi (im większa, tym lepsza). Na dużym kawałku białego papieru rysuje kontury Ziemi. Dzieci gniotą gazety w kule, a następnie wyklejają gazetowymi kulami wszystkie lądy. Na koniec niebieskimi pastelami malują morza i oceany.
Powodzenia